Teemapeli: Kohti tuntematonta!

Teemapeli on täällä taas! Viime vuonna Traconiassa matkattiin maailmanloppua pakoon, ja avaruusalus Marcos Omega päätti avaruusolentojen neuvosta laskeutua tuntemattomalle planeetalle. Suon laitaan perustettiin siirtokunta, joka ei varsinaisesti kukoista. Tiedemiehet, uskonnolliset ryhmät, kauppakomppania ja kapinalliset eivät pääse yhteisymmärrykseen siirtokunnan tulevaisuudesta. Mikä on siirtokunnan kohtalo? Pelaamalla voit vaikuttaa siihen!

Peli on käynnissä koko Traconin ajan, mutta yöllä ei ole tarkoitus pelata aktiivisesti. Pelaaminen ei vaadi ennakkoilmoittautumista eikä erityistaitoja, tärkeintä on pitää hauskaa! Teemapeli on live-roolipelin ja seikkailupelin sekoitus, jossa jokainen pelaaja saa oman hahmon, jota pelaamalla ja tehtäviä suorittamalla hän vaikuttaa pelin kulkuun. Suurin osa hahmoista on tutkimusretkikuntalaisia, jotka pyrkivät kartoittamaan tuntematonta. Pelissä ei taistella eikä käytetä aseita, eikä hahmoja voi vahingoittaa tai tappaa.

Teemapeliin ilmoittautuminen

Peliin voi ilmoittautua joko etukäteen tai Traconin aikana teemapelitiskillä (1. kerroksen aulassa). Ennakkoilmoittautumiset 8.9. mennessä osoitteeseen teemapeli@tracon.fi. Kerro ilmoittautumisessa lyhyesti nimesi, aikaisempi pelikokemuksesi ja mahdollinen hahmotoive.

Teemapelin säännöt

Pelissä käytetään muutamia yksinkertaisia sääntöjä, jotka takaavat kaikille hyvän pelikokemuksen:

  1. Käytä järkeäsi!
  2. Noudata aina järjestyssääntöjä ja tottele järjestyksenvalvojia!
  3. Noudata pelin sisäisiä sääntöjä!
  4. Tottele pelinjohtajia ja apupelinjohtajia!
  5. Raportoi teemapelitiskille tai pelinjohtajille edistyksestäsi tai merkittävistä suunnitelmista!
  6. Seuraa pelin ilmoitustauluja!
  7. Pelatessasi pidä aina pelitiskiltä saamasi hihanauha näkyvällä paikalla vasemmassa käsivarressa!
  8. Jos joudut poistumaan pelistä, poista hihanauha. Jos olet vänkärinä, työvuoron aikana ei pelata!
  9. Juttele muille hihanauhallisille! Pyri aktiivisesti edistämään peliä ja omia tavoitteitasi!
  10. Jos tilanne tuntuu ahdistavalta tai vaaralliselta, huuda "Conipeli seis!"
  11. Jos kuulet huudon "Conipeli seis!", pysäytä pelaaminen, kunnes tilanne on selvitetty ja pelinjohtaja antaa luvan jatkaa.

Traconiassa tähän mennessä tapahtunutta

Kun Keltaisen Keisarin valtaannoususta oli kulunut 50 vuotta, hallintoa oli vuosien varrella rakennettu uusiksi. Kansalle vuodet välittömästi vallanvaihdon jälkeen olivat olleet hieman levottomia. Kaikki eivät olleet toivottaneet tapahtunutta muutosta tervetulleeksi, mutta sen jälkeen aika oli kulunut varsin verkkaisesti painottuen talouden kohentamiseen sortoajan jälkimainingeissa.

Vallankumousjohtaja Oranssi Pantteri ja hänen lähimmät uskottunsa olivat olleet varsin näkyviä hahmoja pian vallanvaihdon jälkeen. He olivat varmistaneet, että muutoksia tapahtui ja kansa voi hyvin, mutta ajan myötä he olivat pitäneet entistä vähemmän ääntä ja lopulta kadonneet julkisuudesta kokonaan. Kaikilla heillä on kuitenkin kansan keskuudessa edelleen Kansallissankarin asema, ja heidän nimensä muistetaan yhä.

Kaiken kaikkiaan demokratia oli hyvässä nousussa, ennen kuin tieto maailmanlopusta alkoi levitä. Tiedekunnat olivat olleet tietoisia lähestyvästä maailmanlopusta jo paljon aiemmin kuin kansalle on kerrottu, mutta hallinto oli salannut tiedon, kunnes oli saatu kehitettyä keino päästä pois vaaran tieltä. Tiedon tultua julkisuuteen alettiin ajautua kohti tiedekuntien ja armeijan ohjastamaa hallintamuotoa: toisin sanoen kohti hallintoa, jota olisi mahdollista jatkaa selviytyjien keskuudessa, pakoaluksella.

Keisari rakennutti salassa kaksi avaruusalusta kuultuaan ensimmäiset uutiset lähestyvästä maailmanlopusta. Prototyyppi Marcos Omegan jälkeen rakennettiin ylimystölle tarkoitettu, kehittyneempi alus Marcos Alfa, joka suuntasi avaruuteen kauan ennen Marcos Omegaa. Lähdön jälkeen Alfasta ei kuitenkaan koskaan kuultu mitään. Marcos Omegalle puolestaan alettiin myydä lippuja mahdollisuutena päästä pakoon maailmanlopusta. Alus keräsi matkustajia kaikista yhteiskunnan osista.

Koitti lähdön hetki. Marcos Omegan moottorit ampuivat ihmiskunnan viimeisen toivon avaruuteen. Tilannetta hankaloitti se, että Marcos Omegan hyperajomoottori vaurioitui hypättäessä pois maapallon läheisyydestä. Hyperajomoottorin korjaaminen oli haastavaa, ja alus pystyi liikkumaan pelkkien työntömoottoreiden avulla. Matka eteni hitaasti ja vaikutti toivottomalta.

Lopulta aluksen muonavarat alkoivat ehtyä ja oli pakko päätyä epätoivoiseen ratkaisuun: laskeutua lähimmälle planeetalle. Osa Marcos Omegan miehistöstä vastusti ratkaisua, mutta parempaakaan ei ollut tarjolla. Alus ohjattiin laskeutumaan tuntemattomalle planeetalle, joka mittaustulosten perusteella arvioitiin elämälle suotuisaksi. Laskeutuminen ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaan. Ilmeisesti hyperajomoottorin vika oli levinnyt muihinkin ohjauslaitteisiin, ja varaosien puutteessa koko alus vaurioitui korjauskelvottomaksi. Ennen niin suuri ja mahtava Marcos Omega rysähti suistoalueelle suuren vesistön rannalle. Onneksi ihmishenkien menetykseltä säästyttiin, ja loukkaantuneiden vammat saatiin parannettua ensiaputaitoisten voimin.

Haaksirikosta on nyt kaksi vuotta. Marcos Omegan osia on käytetty siirtokunnan rakentamiseen eikä matkan jatkaminen ole enää vaihtoehto. Yrityksen ja erehdyksen kautta suon kasveja ja meren antimia on opittu käyttämään ravintona, ja puhdasta vettäkin on saatu sen jälkeen, kun suolta löytyi lähde. Maata ei kuitenkaan ole pystytty viljelemään, ja upottava suomaasto tarjoaa huonon alustan siirtokunnan laajentamiselle tai ylipäänsä pysyvien asumusten rakentamiselle.

Viime vuodet ovat kuluneet hengissä pysytellessä, mutta perustoimintojen ollessa nyt turvattuja olisi korkea aika lähteä tutkimaan planeettaa tai ainakin lähiympäristöä. Joitakin tutkimusretkikuntia on matkalle lähtenytkin, mutta heistä ei ole kuultu sittemmin mitään. Lähistöllä ei myöskään ole havaittu älyllisiä elämänmuotoja. Kaukana horisontissa siintävät vuoret, ja edessä aukeaa meri. Mitä niiden takana on? Löytyykö alueelta viljelyskelpoista maata? Entä puhdasta vettä? Onko planeetalla muita asukkeja?

 

Traconian tarina saa jatkoa vuosittain ja kehittyy etenkin conin aikana pelattavan teemapelin kautta. Peliin osallistumalla olet mukana luomassa uutta historiaa! Osallistumisohjeista tiedotetaan myöhemmin h-hetken lähestyessä.